• baner2.png
  • baner5.jpg
  • baner6.jpg
  • baner11.jpg
  • baner12.jpg

Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 3 im. Czesława Niemena w Świebodzinie przekazuje  informację o otwartym dostępie do elektronicznych zasobów edukacyjnych, artystyczno-rozrywkowych.

 

 

 

 

Biblioteki cyfrowe oferujące otwarte zasoby:

Wolne lektury

https://wolnelektury.pl

Darmowe, opracowane, pełne teksty lektur, e-booki, audiobooki i pliki DAISY na wolnej licen­cji.

Federacja Bibliotek Cyfrowych

https://fbc.pionier.net.pl/

Zbiory polskich instytucji kultury on-line. Istotną cechą dostępnych poprzez FBC zasobów jest to, iż są one w zdecydowanej większości dostępne on-line bez żadnych ograniczeń takich jak np. konieczność odpłatności.

Zielonogórska Biblioteka Cyfrowa

https://zbc.uz.zgora.pl/

Biblioteka cyfrowa tworzona przez Bibliotekę Uniwersytetu Zielonogórskiego, Bibliotekę Sztuki UZ, Instytut Historii UZ oraz Wojewódzką i Miejską Bibliotekę Publiczną w Zielonej Górze. Umożliwia szeroki zdalny dostęp do źródeł wiedzy, zasobów edukacyjnych, cyfrowych kopii najcenniejszych zabytków kultury piśmienniczej, kolekcji dzieł sztuki oraz materiałów regional­nych, w tym archiwalnych numerów „Gazety Lubuskiej" czy „Nadodrza".

Legimi

https://www.legimi.pl/

Wirtualna wypożyczalnia ebooków. Korzystanie z serwisu jest odpłatne. Biblioteka Publiczna w Świebodzinie oferuje darmowe kod dostępu, które można otrzymać kontaktując się z drogą mai-lową: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Serwisy edukacyjne

Khan Academy

https://pl.khanacademy.org/

- krótkie filmy wyjaśniają poszczególne zagadnienia z zakresu matematyki, biologii, fizyki,
chemii, sztuki czy programowania, które potem można przećwiczyć w zadaniach online. Roz­
wiązując zadania zdobywa się wirtualne trofea, co

Pi-Stacja

https://pistacia.tv/

-   krótkie wideo-tutoriale matematyczne, obejmujące cały zakres podstawy programowej z mate­
matyki dla szkoły podstawowej. Do poszczególnych tematów są też przygotowane zadania i ćwi­
czenia online.

Adamed SmartUp

 

https://adamedsmartup.pl/baza-wiedzy/

- wideo i nie tylko - popularyzatorzy nauki prezentują rozmaite tematy z dziedziny biologii, che­
mii i fizyki.

Pan Belfer

https://www.voutube.com/channel/UCiYPiDbhT01HYwvCIC29tVg

- wideo-lekcje chemii nagrane przez przebojowego nauczyciela Dawida Łasińskiego. Zgodne z
podstawą programową.

Mówiąc inaczej

https://www.youtube.com/user/PamikuPL

-  kanał YouTube o języku polskim i jego subtelnościach.

Uniwersytet Dzieci

https://www.youtube.com/user/UniwersytetDzieci/featured

- kanał na YouTube Fundacji Uniwersytet Dzieci zawiera filmy z zakresu edukacji przyrodni­czej, społecznej, technologicznej ale jest tu te sporo materiałów o emocjach i radzeniu sobie z nimi oraz takich, które pomogą dzieciom zyskać większą samoświadomość.

Crazy Nauka

http ://crazynauka.pl/

- największy polski popularnonaukowy blog, gdzie znajdziecie wiele artykułów na różne nau­kowe tematy. Rzetelna wiedza, żadnych plotek, czy mitów. Godne zaufania źródło, które warto pokazać dzieciom, przy okazji można przegadać temat weryfikowania informacji i odróżniania faktów od mitów - ten temat też poruszają autorzy Crazy Nauki.

 

Załącznik 2. Poradnik psychologiczny

Jak rozmawiać z dziećmi o koronawirusie?

Jest kilka zasad, których warto przestrzegać w rozmowie z dzieckiem:

  • Upewnij się, że dziecko będzie się czuło bezpiecznie.
  • Informuj dziecko, zamiast straszyć.
  • Bądź otwarty w rozmowie.
  • Pokaż swoją postawą, że masz sytuację pod kontrolą - dzieci są mistrzami w zauważaniu tych małych sygnałów.
  • Dobierz ilość i rodzaj informacji, adekwatnych do możliwości zarówno intelektualnych, jak i emocjonalnych.
  • Upewnij się, że znasz fakty, nie rozprzestrzeniaj plotek czy internetowych straszaków.
  • Wdrażaj informacje i zasady profilaktyki zdrowia (mycie rąk, kwarantanna, szczepienia).
    Pamiętaj - zarówno milczenie jak i zasypanie informacjami może przyczynić się do utraty poczu­
    cia bezpieczeństwa u dziecka.

Jak rozmawiać o koronawirusie z przedszkolakami?

Ich świat dotyczy tylko tego, co im bliskie: rodziców, rodzeństwa, zwierząt domowych, grupy przedszkolnej. Warto dziecku powiedzieć, że jego świat nie jest zagrożony. W tym wieku lepiej będzie, by nie oglądały wiadomości. Ogranicz liczbę okazji, przy których usłyszy o wirusie. Nie posiadają jeszcze zdolności do właściwej interpretacji takich informacji. Zalecam podążać za py­taniami dziecka i dostarczać im minimum wiedzy. Odpowiadaj tylko na to, o co dziecko pyta: "Dlaczego oni noszą maski?". "Boją się, że mogą zachorować". "A my?". "My nie". Zbędną in­formacją będzie możliwe zagrożenie zdrowotne. Lepiej będzie zwrócić dziecku uwagę, by prze­strzegało zasad profilaktyki zdrowotnej, jak częste mycie rąk. Jeśli dziecko wykorzysta temat wi­rusa do zabaw, spokojnie należy się temu przyjrzeć. Dzieci w tym wieku tak oswajają się z lę­kiem. Jeśli okażemy postawę bez lęku, one też będą spokojniejsze.

Jak rozmawiać o koronawirusie z dziećmi w wieku szkolnym?

Wyzwaniem mogą okazać się dzieci w wieku szkolnym, które regularnie korzystają z internetu. Jeśli rodzic nie przejmie steru, utoną w natłoku informacji. W dodatku często nieprawdziwych. Należy być ostrożnym

i nie przesadzić w jedną lub drugą stronę. Najważniejsze informacje, jakie należy przekazać: Co zrobić, żeby uniknąć zakażenia koronawirusem? Czy maseczki chronią przed koronawirusem? Jak koronawirus przebiega u dzieci? Co to jest kwarantanna domowa? W tym wieku warto prze­widywać i być o jeden krok przed dzieckiem. Trzeba uważać jednak by nie był to skok.

Jak rozmawiać o koronawirusie z nastolatkiem?

Świat nastolatka jest coraz większy, ale też chaotyczny. Zadbaj o wskazanie kontekstu i odpo­wiednie uporządkowanie informacji. Możesz porównać koronawirusa do grypy. Opowiedz jak przebiegały inne podobne epidemie - np. SARS. Porozmawiajcie o tym, jak działają media, a także o istnieniu teorii spiskowych. Nie bagatelizuj lęków. Nie mów: "Nie bój się", "Nie histery­zuj". Wskaż pozytywnym komunikatem, że nie musi się bać: "Wdrożono już schemat postępo­wania epidemiologicznego", "Możemy śledzić informacje na bieżąco". Wspólnie oglądajcie wia­domości i rozmawiajcie o nich. Bądź czujny. Jeśli masz wrażenie, że temat cię przerasta, a dziecko jest w coraz gorszej kondycji psychicznej, poradź się psychologa.

 

Czego unikać?

Nie buduj zbędnych murów między dzieckiem, a resztą ludzi. Niepotrzebne wdrukowanie dys­kryminacyjnej i agresywnej postawy jak "bunkrowanie zapasów" czy kierowanie się narodowo­ścią lub rasą w swoich osądach nie skończy się wraz z epidemią. Będzie miało długofalowe kon­sekwencje w światopoglądzie

i zachowaniu dziecka. Może zbudować w dziecku postawę opartą na lęku, wycofaniu i agresji. Nie panikujcie. Dzieci są świetne w zauważaniu emocji swoich rodziców. Proszę też o powściągliwość i reakcje adekwatne do sytuacji. Jeśli ja - dorosły, zachowam spo­kój, to dziecko też będzie spokojniejsze.