Rozpoczęcie naboru do Projektu pn. „Akademia zdolnych uczniów w gminie Świebodzin” nr FELB.06.07-IZ.00-0008/25, realizowanego przez gminę Świebodzin i współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Lubuskiego 2021-2027, Priorytet FELB.06.00-Fundusze Europejskie na wsparcie obywateli, dla Działania: FELB.06.07 - Edukacja-ZIT.
Regulamin rekrutacji i uczestnictwa w projekcie
pn. „Akademia zdolnych uczniów w gminie Świebodzin”nr FELB.06.07-IZ.00-0008/25,realizowanym przez gminę Świebodzin i współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Lubuskiego 2021-2027, Priorytet FELB.06.00-Fundusze Europejskie na wsparcie obywateli,dla Działania: FELB.06.07 - Edukacja-ZIT
§1
SŁOWNIK POJĘĆ
Wyjaśnienie pojęć użytych w niniejszym Regulaminie:
- Beneficjent - instytucja odpowiedzialna za realizację projektu: Gmina Świebodzin,
Rynkowa 2, 66-200 Świebodzin, będąca organem prowadzącym dla szkół podstawowych objętych projektem:
- Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Świebodzinie,
- Szkoła Podstawowa nr 2 im. Fryderyka Chopina w Świebodzinie,
- Szkoła Podstawowa nr 3 im. Czesława Niemena w Świebodzinie,
- Szkoła Podstawowa nr 6 im. Kornela Makuszyńskiego w Świebodzinie w Zespole Edukacyjnym Nr 1 w Świebodzinie,
- Szkoła Podstawowa nr 7 im. Janusza Korczaka w Świebodzinie,
- Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Gościkowie w Zespole Edukacyjnym
w Gościkowie.
- Projekt - należy przez to rozumieć projekt pn. „Akademia zdolnych uczniów
w gminie Świebodzin” współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Lubuskiego na lata 2021-2027. - Realizator - Gmina Świebodzin, ul. Rynkowa 2, 66-200 Świebodzin.
- Grupa docelowa / Uczestnik / Uczestniczka Projektu – należy przez to rozumieć ucznia/uczennicę lub nauczyciela/nauczycielkę, ubiegającego/ubiegającą się
o udział w Projekcie. - Komisja Rekrutacyjna – należy przez to rozumieć zespół osób powołanych przez Dyrektora danej szkoły, weryfikujący dokumenty i zatwierdzający listy uczestników projektu.
- Koordynator szkolny – należy przez to rozumieć osobę wyznaczoną przez Dyrektora Szkoły odpowiedzialną za realizację projektu w danej szkole.
§2
POSTANOWIENIA OGÓLNE
- Regulamin określa zasady rekrutacji i uczestnictwa w projekcie „Akademia zdolnych uczniów w gminie Świebodzin” Nr projektu FELB.06.07-IZ.00-0008/25 współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Lubuskiego 2021-2027.
Priorytet: FELB.06.00-Fundusze Europejskie na wsparcie obywateli.
Działanie: FELB.06.07- Edukacja - ZIT.
- Beneficjentem projektu jest Gmina Świebodzin.
- Biuro projektu mieści się w Urzędzie Miejskim w Świebodzinie, ul. Rynkowa 2,
66-200 Świebodzin, pok. 73 i 74. - Projekt jest realizowany w trakcie 2 lat szkolnych 2025/2026, 2026/2027 i zakończy się 06.2027 roku.
§3
ZAŁOŻENIA PROJEKTU
- Głównym celem realizowanego projektu jest podniesienie jakości oferty edukacyjnej
i zwiększenie jej dostępności poprzez realizację działań dostosowanych do rozpoznanych potrzeb uczniów – edukacyjnych, emocjonalnych i społecznych oraz rozwinięcie kompetencji kluczowych, społecznych, obywatelskich i zielonych u co najmniej 60% uczestników (co najmniej 747 osób) z grupy 1244 uczniów
( 647 K + 597 M) i 39 nauczycieli (29 K i 10 M) w okresie do 31.06.2027 r. W grupie docelowej 1244 osób są uczniowie z obszarów wiejskich (545 uczniów) oraz uczniowie
z orzeczeniem o niepełnosprawności i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (52 osoby z ON, zespołem Aspergera, niedostosowaniem społecznym). Projekt realizowany będzie w 6 szkołach podstawowych Gminy Świebodzin. - Wsparciem w ramach projektu zostanie objętych 6 Szkół Podstawowych dla, których organem prowadzącym jest Gmina Świebodzin:
- Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Świebodzinie,
- Szkoła Podstawowa nr 2 im. Fryderyka Chopina w Świebodzinie,
- Szkoła Podstawowa nr 3 im. Czesława Niemena w Świebodzinie,
- Szkoła Podstawowa nr 6 im. Kornela Makuszyńskiego w Świebodzinie w Zespole Edukacyjnym Nr 1 w Świebodzinie
- Szkoła Podstawowa nr 7 im. Janusza Korczaka w Świebodzinie,
- Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Gościkowie w Zespole Edukacyjnym
w Gościkowie.
- W ramach projektu uczestnicy będą mogli skorzystać z całkowicie bezpłatnej, kompleksowej pomocy:
- formy wsparcia dla uczniów/uczennic – zajęcia – załącznik nr 7 do Regulaminu,
- formy wsparcia dla nauczycieli/nauczycielek – podnoszenie kwalifikacji i kompetencji – załącznik nr 8 do Regulaminu,
- doposażenie szkół.
- Okres realizacji poszczególnych form wsparcia w ramach projektu jest nie dłuższy niż data końca realizacji projektu.
- Beneficjent zastrzega sobie prawo do zmiany form wsparcia wymienionych
w załączniku nr 7 i załączniku nr 8 do niniejszego Regulaminu bez potrzeby zmiany Regulaminu.
§4
GRUPA DOCELOWA
- Uczestnikami projektu (odbiorcami wsparcia) mogą być wyłącznie uczniowie/uczennice
i nauczyciele/nauczycielki następujących szkół:
- Szkoły Podstawowej nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Świebodzinie,
- Szkoły Podstawowej nr 2 im. Fryderyka Chopina w Świebodzinie,
- Szkoły Podstawowej nr 3 im. Czesława Niemena w Świebodzinie,
- Szkoły Podstawowej nr 6 im. Kornela Makuszyńskiego w Świebodzinie w Zespole Edukacyjnym Nr 1 w Świebodzinie,
- Szkoły Podstawowej nr 7 im. Janusza Korczaka w Świebodzinie,
- Szkoły Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Gościkowie w Zespole Edukacyjnym
w Gościkowie.
- Kryteria uczestnictwa:
uczestnikiem projektu może zostać wyłącznie osoba, która spełni łącznie następujące warunki:
- posiada statut ucznia szkoły, o której mowa w § 4 ust. 1 lub jest nauczycielem szkoły, o której mowa w § 4 ust. 1;
- jest zainteresowana udziałem w projekcie;
- dopełni wszystkich formalności określonych w 5 niniejszego regulaminu.
- Kryteria pierwszeństwa dla uczniów:
- posiadanie orzeczenia o niepełnosprawności,
- posiadanie orzeczenia lub opinii z poradni psychologiczno – pedagogicznej,
- uczniowie z rodzin wielodzietnych, niepełnych,
- uczniowie w trudnej sytuacji społeczno – ekonomicznej,
- uczniowie z terenów wiejskich,
- uczniowie wymagający wsparcia psychologiczno – pedagogicznego lub terapeutycznego,
- uczniowie, którzy nie brali udziału w podobnych formach wsparcia.
Uczniowie/uczennice spełniający powyższe kryteria będą mieć pierwszeństwo uczestnictwa w udzielanych formach wsparcia.
- Uczniowie/Uczennice będą kwalifikowani do udziału w projekcie na podstawie rzeczywistego zapotrzebowania na dodatkowe zajęcia.
- Przedstawiciele grupy docelowej mogą uczestniczyć w kilku formach wsparcia zgodnie z rzeczywistymi preferencjami i potrzebami.
- Wybór form wsparcia uczniów/uczennic odbędzie się o aktualne na dany moment potrzeby, zgodnie z zainteresowaniami i zdolnościami oraz predyspozycjami niezależnie od płci. Ostatecznej kwalifikacji do danych zajęć (form wsparcia) dla uczniów/uczennic dokona komisja rekrutacyjna (w porozumieniu z wychowawcą) biorąc pod uwagę aktualne potrzeby dziecka, poziom trudności zajęć (form wsparcia) dostosowany do wieku i możliwości dziecka.
- Nabór nauczycieli do udziału w projekcie odbędzie się w oparciu o następujące kryteria:
- zatrudnienie w placówce biorącej udział w Projekcie (niezależnie od stopnia awansu zawodowego),
- chęć udziału w projekcie,
- posiadane kwalifikacje w zakresie tematyki wsparcia z uwzględnieniem prowadzonych przez nich przedmiotów,
- na podstawie opinii Dyrektora dotyczącej potrzeby wsparcia w zakresie doskonalenia umiejętności i kompetencji zawodowych.
- Formy wsparcia odbywać się będą na podstawie szczegółowego harmonogramu zajęć.
§5
ZASADY REKRUTACJI
- Rekrutacja prowadzona będzie wśród osób opisanych w § 4 zgłaszających chęć uczestnictwa w Projekcie i spełniające kryteria rekrutacji określone w § 4 ust. 2.
- Z uwagi na różne terminy rozpoczęcia form wsparcia oraz czas realizacji projektu obejmujący rok szkolny 2025/2026 oraz 2026/2027, uczniowie/uczennice
i nauczyciele/nauczycielki będą rekrutowani od 22 września 2025 r. w trybie ciągłym – do momentu wyłonienia grupy docelowej. - Przeprowadzone zostaną spotkania z uczniami i rodzicami, podczas których zostaną omówione cele realizacji projektu, programy zajęć realizowanych w ramach projektu oraz omówione korzyści wypływające z udziału w projekcie.
- Rekrutację prowadzić będzie w każdej szkole odrębna Komisja rekrutacyjna, powołana przez Dyrektora danej szkoły.
- Pracownik szkoły pełniący funkcję koordynatora projektu, odpowiedzialny będzie
za przeprowadzenie rekrutacji w swojej szkole, w tym informowanie
o projekcie i rozpoczęciu rekrutacji, przyjmowanie dokumentów zgłoszeniowych, weryfikację pod względem formalnym otrzymanych dokumentów zgłoszeniowych, ewidencjonowanie otrzymanych dokumentów zgłoszeniowych poprzez sporządzanie list rekrutacyjnych, zestawień/tabel, sporządzanie list podstawowych i rezerwowych. - Rekrutacja będzie prowadzona w sposób bezstronny, jawny z warunkami jednakowymi dla wszystkich uczestników, zgodnie z zasadą powszechnej dostępności.
- Rekrutacja ma charakter otwarty i będzie prowadzona w okresie realizacji projektu do wyczerpania miejsc oraz w trybie ciągłym w przypadku wycofania/rezygnacji uczestnika.
- Proces rekrutacji zaplanowano tak, aby nikomu nie ograniczał dostępu do udziału
w projekcie. W każdej ze szkół przeprowadzona zostanie kampania informacyjno-promocyjna. Strona internetowa na której opublikowane będą informacje dostosowana będzie do standardów WCAG 2.1, co umożliwi pozyskanie informacji o rekrutacji osobom z różnymi rodzajami niepełnosprawności. - Istnieje możliwość skorzystania z usług dostępnych takich jak asystent osoby
z niepełnosprawnością, materiały rekrutacyjne w formie dostępnej. - Dokumenty rekrutacyjne dostępne będą: na stronach internetowych szkół biorących
udział w projekcie, na stronie internetowej Beneficjenta, w sekretariatach szkół oraz
w Biurze Projektu prowadzonym przez Beneficjenta. Dokumenty rekrutacyjne będą dystrybuowane także przez wychowawców klas. Spotkania informacyjne
z nauczycielami zostaną zorganizowane przez Dyrektorów Szkół. - Jeśli liczba chętnych przewyższy liczbę dostępnych miejsc utworzone zostaną listy rezerwowe.
- Na dokumentację rekrutacyjną składa się:
- „Formularz zgłoszeniowy do projektu” wraz z wymaganymi oświadczeniami dla uczniów/uczennic stanowiący załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu i dla nauczycieli/nauczycielek stanowiący załącznik nr 2 do niniejszego Regulaminu.
- „Deklaracja uczestnictwa w projekcie” dla uczniów/uczennic stanowiąca załącznik
nr 3 do niniejszego Regulaminu i dla nauczycieli/nauczycielek stanowiąca załącznik nr 4 do niniejszego Regulaminu. - „Klauzula informacyjna” stanowiąca załącznik nr 5 do niniejszego Regulaminu.
- Dokumenty zgłoszeniowe należy wypełnić czytelnie, podpisać oraz dostarczyć osobiście, pocztą lub kurierem do sekretariatu szkoły do której uczęszcza uczeń, wychowawcy ucznia/uczennicy lub biura projektu Beneficjenta.
- Złożenie formularza zgłoszeniowego oznacza, że kandydat i jego rodzic/opiekun prawny, nauczyciel/nauczycielka zapoznali się z niniejszym Regulaminem, akceptują jego zapisy i zobowiązują się do ich przestrzegania.
- Wszystkie osoby, które złożą dokumenty rekrutacyjne zostaną powiadomione
o wynikach rekrutacji ustnie, mailowo, za pomocą elektronicznego dziennika lub telefonicznie przez poszczególnych Koordynatorów szkolnych w terminie co najmniej
3 dni przed rozpoczęciem wsparcia.
- Osoby z list rezerwowych będą kwalifikowane do udzielanych form wsparcia
w przypadku skreślenia z listy podstawowej uczestników projektu według kolejności umieszczenia na liście rezerwowej. - Komisja rekrutacyjna w danej szkole, objętej wsparciem, po przeprowadzeniu rekrutacji zobowiązana jest do sporządzenia Protokołu z rekrutacji.
- Złożone dokumenty rekrutacyjne nie podlegają zwrotowi.
- Wszystkie podejmowane działania będą prowadzone zgodnie z zasadą równości szans, w tym równości płci, dostępności dla osób niepełnosprawnych i zasadą niedyskryminacji.
§6
WARUNKI REZYGNACJI UCZESTNIKA Z UDZIAŁU W PROJEKCIE
- Rezygnacja uczestnika z udziału w Projekcie możliwa jest tylko w uzasadnionych przypadkach i następuje poprzez niezwłoczne złożenie pisemnego oświadczenia wraz
z podaniem przyczyny rezygnacji zgodnie z załącznikiem nr 6 do niniejszego Regulaminu. - Uzasadnione przypadki mogą wynikać z przyczyn natury zdrowotnej lub działania siły wyższej i z zasady nie mogą być znane Uczestnikowi Projektu w momencie rozpoczęcia przez niego udziału w Projekcie.
- Uczestnik projektu zostaje usunięty z Projektu w przypadku naruszenia przez niego niniejszego Regulaminu, zasad współżycia społecznego, w szczególności w przypadku naruszenia nietykalności cielesnej innej osoby, aktu kradzieży lub wandalizmu, a także w przypadku, gdy liczba jego nieusprawiedliwionej nieobecności na zajęciach przekroczy 20% ogólnej liczby zajęć z danej formy wsparcia.
- O usunięciu z projektu Uczestnik Projektu zostanie poinformowany na piśmie przez szkolnego Koordynatora Projektu.
§7
UPRAWNIENIA I OBOWIĄZKI UCZESTNIKÓW PROJEKTU
- W ramach udziału w projekcie, Uczestnicy Projektu otrzymają wybrane wsparcie opisane
w załączniku nr 7 i załączniku nr 8 do niniejszego Regulaminu. - Uczestnicy biorący udział w projekcie są zobowiązani do:
- systematycznego, czynnego i aktywnego udziału w oferowanym wsparciu w ramach projektu;
- współpracy z Beneficjentem oraz jego pracownikami i podwykonawcami;
- rzetelnego i terminowego dostarczania informacji wskazanych przez Beneficjenta;
- uczestnictwa w miarę możliwości w spotkaniach organizacyjnych;
- wypełniania wszelkich dokumentów niezbędnych do prawidłowej realizacji projektu
w czasie jego trwania; - udział w badaniu ewaluacyjnym w trakcie realizacji projektu jak i po jego zakończeniu, polegającym na udzieleniu odpowiedzi na pytania dotyczące rezultatów projektów.
- Uczestnicy, a w przypadku nieletnich uczniów/uczennic ich rodzice/opiekunowie prawni są zobowiązani do udzielania wszelkich informacji związanych z uczestnictwem
w projekcie instytucjom zaangażowanym we wdrażanie programu Fundusze Europejskie dla Lubuskiego 2021-2027.
§8
STANDARDY DOSTĘPNOŚCI
- Dostępność architektoniczna: budynek Beneficjanta (biura projektu) – Gmina Świebodzin, Rynkowa 2, 66-200 Świebodzin
- Przed budynkiem znajduje się miejsce do zaparkowania/postoju przeznaczone dla osób z niepełnosprawnością.
- Budynek posiada wejście wraz z podjazdem, zapewniając dostępność dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim.
- W sytuacji konieczności obsługi przez pracownika z pomieszczeń biurowych niedostępnych dla osoby na wózku inwalidzkim lub mającej trudności
w poruszaniu się, pracownik podchodzi do interesanta (wyznaczona przestrzeń na parterze budynku),
- Do budynku i wszystkich jego pomieszczeń można wejść z psem asystującym
i psem przewodnikiem.
- W trakcie realizacji projektu osobom z niepełnosprawnościami zapewniony zostanie równy dostęp do wsparcia oferowanego w projekcie. Opis dostępności: zajęcia będą odbywać się w pomieszczeniach na parterze (z drobnymi wyjątkami), szerokość drzwi umożliwi swobodne przemieszczanie się na wózkach inwalidzkich.
§9
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Regulamin wchodzi w życie z dniem 22 września 2025 r.
- Beneficjent zastrzega sobie prawo do zmiany Regulaminu.
- Sprawy nieuregulowane w niniejszym Regulaminie rozstrzygane są przez Beneficjenta.
- Ewentualne spory związane z udziałem danej osoby w Projekcie strony tj. szkolny Koordynator projektu / Beneficjent i Uczestnik Projektu (lub w przypadku ucznia jego rodzic/opiekun prawny), będą starały się rozwiązywać polubownie.
Załączniki (pdf): Załącznik - Regulamin (pdf)
- Załącznik nr 1: Formularz zgłoszeniowy do projektu - uczeń/uczennica
- Załącznik nr 2: Formularz zgłoszeniowy do projektu - nauczyciel/nauczycielka
- Załącznik nr 3: Deklaracja uczestnictwa w projekcie - uczeń/uczennica
- Załącznik nr 4: Deklaracja uczestnictwa w projekcie - nauczyciel/nauczycielka
- Załącznik nr 5: Klauzula informacyjna
- Załącznik nr 6: Rezygnacja z udziału w projekcie
- Załącznik nr 7: Wykaz zajęć dodatkowych i wycieczek dla uczniów
- Załącznik nr 8: Wykaz szkoleń podnoszących kwalifikacje nauczycieli










