„Ważne, by dostrzegać i próbować zrozumieć zmiany, które zachodzą u dorastającego człowieka. Takie zadanie stoi przed najbliższym otoczeniem. Jeżeli coś budzi niepokój lub zwykłą niepewność, warto zwrócić się do osób, które na co dzień zajmują się tą problematyką”.
Drodzy uczniowie i rodzice, zapraszamy do naszego gabinetu. Jesteśmy w szkole specjalnie dla Was. Możecie zgłaszać się do nas po poradę, możecie konsultować z nami sprawy, które Was frapują. Możecie dzielić się z nami radościami i smutkami, szukać rozwiązań problemów, które często wydają się nie do rozwiązania. Zachęcamy do zgłaszania się do nas. Pamiętajcie, że wspólnym wysiłkiem możemy osiągnąć więcej!
Zadania pedagoga i psychologa szkolnego:
- Rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb ucznia i umożliwianie ich zaspokojenia.
- Prowadzenie badań i działań diagnostycznych, dotyczących uczniów, w tym, diagnozowanie potencjalnych możliwości oraz wspieranie mocnych stron ucznia.
- Wspieranie ucznia z wybitnymi uzdolnieniami - organizacja indywidualnego toku nauki.
- Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu wspierania rozwoju ucznia, określenia odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym działań profilaktycznych, mediacyjnych i interwencyjnych wobec uczniów, rodziców i nauczycieli.
- Organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
- Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy wychowawczej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym ucznia.
- Wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
- Umożliwianie rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli.
Zadania, o których mowa, są realizowane we współpracy z:
• Dyrekcją szkoły
• Rodzicami
• Nauczycielami i innymi pracownikami szkoły
• Nauczycielami i pracownikami innych szkół
• Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną
• Innymi podmiotami, działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży
Kiedy spotykamy się z uczniami?
Zwykle wtedy, gdy:
- są zestresowani
- mają trudności w nauce, w kontaktach z innymi ludźmi
- chcą porozmawiać o tym, co ich denerwuje
- są zainteresowani rozwojem własnego potencjału
- oni sami lub inne osoby społeczności szkolnej nie przestrzegają ustalonych zasad
- mają problemy emocjonalne i osobowościowe: lękliwość, nieśmiałość, nadpobudliwość, zahamowania, napady gniewu, trudności z wyrażaniem swoich emocji, niską samoocenę
- niewłaściwie się zachowują: alienują się, lekceważą polecenia, obowiązujące normy, często wchodzą w konflikty, są agresywni, itp. cokolwiek, co mogłoby zagrażać ich życiu, zdrowiu, bezpieczeństwu
- kieruje ich do nas nauczyciel
- oczekują pomocy w wyborze zawodu i ścieżki kształcenia
- chcą podzielić się swoimi sukcesami – tymi szkolnymi i „życiowymi”
- wracają z ciekawych podróży z wrażeniami, zdjęciami
- przygotowują się do prezentacji przygotowywanej wypowiedzi (np. podczas konkursów, prezentacji, egzaminu gimnazjalnego itp.)
- nie wiedzą, kogo mają zapytać o daną sprawę lub kogo prosić o pomoc
- oraz w każdej innej sprawie
- porady i konsultacji dla rodziców